
Jak se připravit na pohovor?
Během pohovoru má personalista za cíl získat co nejvíce informací o vás – vašich dovednostech, zkušenostech a schopnostech. Taktéž se snaží posoudit vaši přizpůsobivost k dané pozici, týmu a celkové firemní kultuře. Stejný přístup byste měli mít i vy sami. Je důležité projevit zájem o aspekty spojené s firmou a danou pozicí. Na základě těchto informací se můžete rozhodnout, zda je nabídka stále pro vás atraktivní. Pohovor by neměl být pouhým jednostranným “testováním” ze strany personalisty, měl by fungovat jako aktivní dialog mezi oběma stranami.
Příprava na pohovor
Je známo, že připravenost přináší úspěch, a to platí zejména i pro pohovory. Ujistěte se, že jste si prohlédli všechny nabídky práce v Olomouci a okolí a jste spokojeni se svým výběrem. Před setkáním si ještě jednou přečtěte inzerát a svůj životopis. Zkuste si uvědomit spojitosti mezi tím, co firma hledá, a vašimi schopnostmi a zkušenostmi.
Při přípravě se snažte získat co nejvíce informací o firmě, u které máte pohovor. Prostudujte webové stránky firmy, sociální média, hodnocení a články. Snažte se pochopit produkty nebo služby firmy, hlavní konkurenty a hodnoty a cíle společnosti. Pokud máte známého ve společnosti, můžete ho oslovit pro více informací.
Datum a místo pohovoru
Nechte si od personalisty potvrdit přesný čas a místo pohovoru. Většina personalistů pošle souhrnný a potvrzující e-mail a přesnými informacemi kdy a kde se bude pohovor konat. Velké společnosti mohou mít více poboček, takže místo pohovoru nemusí být nutně v sídle firmy. Jakmile znáte místo (adresu, patro), zjistěte nejvhodnější způsob dopravy po Olomouci či v okolí (MHD, auto, vlak). Zohledněte časovou rezervu na cestu v případě zpoždění nebo hledání parkování. Dbejte na to, abyste byli předem přibližně 5-10 minut na místě.
Vzhled
Při přípravě na pohovor nezapomeňte myslet na svůj vzhled. První dojem má velký význam, a to platí také pro váš zevnějšek. Upravte si vousy, vlasy a nehty. Vyberte si vhodné oblečení podle kultury společnosti a pozice, na kterou žádáte. Zvolte raději formálnější styl, pokud si nejste jistí. Zkontrolujte, zda je oblečení čisté a v pořádku, stejně jako boty. Během pohovoru udržujte pozitivní tělesnou řeč – sedněte si vzpřímeně, používejte adekvátní gesta a udržujte oční kontakt.
Během pohovoru
Nervozita se během pohovoru může zvýšit. To je normální. Přesto si zachovejte slušné chování. Před vstupem do budovy odstraňte žvýkačku, zkontrolujte si oblečení a vzhled a ztlumte nebo vypněte mobil. Od okamžiku, kdy vstoupíte do budovy, pozdravte kolemjdoucí zaměstnance. Nikdy nevíte, zda někdo z nich není váš budoucí nadřízený.
Aktivní naslouchání, odpovídání na otázky personalisty (kromě diskriminačních témat) a pokládání vlastních otázek jsou klíčové během pohovoru. Odpovídejte rozsáhle, nikoli jen “ano” nebo “ne”. Vyvarujte se kritiky a pomluv týkajících se předchozích pracovních zkušeností.
Otázka finančních očekávání se obvykle objevuje ke konci pohovoru a první ji může položit personalista. Připravte se na tuto otázku a buďte konkrétní.
Po pohovoru
Po skončení pohovoru si dejte chvíli na zamyšlení nad celým průběhem, dojmem a komunikací. Poslat personalistovi e-mail s poděkováním za setkání bývá oceněno, ale vyhněte se dotazům ohledně svého postavení v procesu výběru.
Výsledek pohovoru bývá obvykle oznámen do jednoho až dvou týdnů. V případě úspěchu může následovat další kolo pohovorů.
Jaké jsou nejběžnější otázky během pohovoru?
- Co vás motivovalo k tomu, abyste se rozhodli ucházet právě o tuto pracovní pozici u nás?
- Jaká očekávání máte ohledně této změny zaměstnání?
- Jaký je důvod vašeho rozhodnutí opustit současnou pracovní pozici?
- Jaké byly vaše hlavní pracovní povinnosti a zodpovědnosti ve vašem posledním zaměstnání?
- Mohli byste popsat, jak vypadá váš typický pracovní den?
- Jaký největší přínos vidíte pro naši společnost ve vaší roli?
- Co vás podle vás vymezuje a proč bychom měli právě vás vybrat pro tuto pozici?
- Jak odpovídá vaše vzdělání požadavkům, které tato pozice vyžaduje?
- Jak si představujete finanční ohodnocení pro tuto práci?
- Kdy byste byl/a schopen/a začít pracovat, pokud by byl nabídnut pracovní post?
Na co se zeptat?
- Které úkoly nebo projekty budou moje první priority po nástupu do práce?
- Existují důležité informace o této pozici, které nebyly uvedeny v inzerátu, a já bych o nich měl/a vědět?
- Jaká jsou očekávání pro nového zaměstnance na této pozici v prvních 30, 60 a 90 dnech?
- Jaký projekt momentálně řeší tým, do kterého bych se měl/a zapojit?
- Které dovednosti a vlastnosti jsou klíčové pro dosažení úspěchu na této pozici?
- Nabízí se na této pozici prostor pro kariérní růst?
- Jaký byl dosavadní vývoj lidí, kteří tuto pozici předtím zastávali?
- Máte v plánu uvést na trh nové produkty nebo služby v blízké budoucnosti? Rád/a bych se o nich dozvěděl/a.
- Při prohlížení vašich webových stránek jsem narazil/a na zajímavý příběh o vzniku firmy. Měl/a byste mi o tom povídat více?